‘De barbaren’ van A. Baricco. Vervolg. In deel 2 ‘Ademen met de kieuwen van Google’ wordt heel goed uitgelegd hoe Larry Page en Serge Brin in hun garage de basis legden voor een krankzinnig project; ‘alle kennis van de wereld toegankelijk maken voor iedereen, gemakkelijk, snel en gratis.’ Zij waren het ook die in hun zoektocht naar de adequate zoekmachine het belang inzagen van de ‘links’. ‘Zonder links zou internet slechts een catalogus zijn gebleven; nieuw qua vorm, maar traditioneel qua inhoud. Dankzij de links werd het iets wat de manier van denken zou veranderen.'(blz. 102) Google is ontstaan ‘uit ’t idee dat de routes die door miljoenen links worden gesuggereerd de weg naar kennis zouden aangeven.'( blz.103) Baricco heeft de principes achter Google nodig omdat hij denkt dat hierin te zien is hoe die al eerder genoemde mutatie aan de gang is. Ik wil weer citeren. ‘Kijk, wat we van Google kunnen leren is die naam. Ik zou hem zomaar niet weten te vinden, maar ik meen wel te begrijpen voor welke beweging die naam staat. Een bepaalde copernicaanse kennisrevolutie, waardoor de waarde van een idee, van een stuk informatie, van een gegeven, niet in de eerste plaats verband houdt met de intrinsieke kenmerken ervan, maar met de geschiedenis ervan. Het is alsof bepaalde hersenen ineens op een andere manier zijn gaan denken: voor hen is een idee geen afgebakend voorwerp, maar een baan, een sequentie van overgangen, een compositie van verschillende materialen. Het is alsof de Betekenis, die eeuwenlang verbonden is geweest met een ideaal van permanentie, vast en voltooid, ineens een andere verblijfplaats is gaan zoeken en is opgelost in een vorm die eerder beweging is, een langwerpige structuur, een reis. Als je je afvraagt wat iets is, betekent het dat je je afvraagt welke weg het heeft afgelegd buiten zichzelf. Ik weet dat de twintigste-eeuwse hermeneutiek al eerder, en op zeer geraffineerde wijze, een voorbode is geweest van een dergelijk landschap. Maar nu ik het in Google aan het werk zie, tijdens de dagelijkse handeling van miljarden mensen, begrijp ik misschien pas voor het eerste hoezeer dit, als het serieus wordt genomen, een werkelijke collectieve mutatie betekent, en niet alleen maar een aanpassing van de algemene ervaring.’ (bladzijde 106)Of Baricco gelijk heeft is moeilijk te overzien maar het is wel spannend denkwerk. Morgen verder.