verder met de filosofie van Faverey door Yra van Dijk. ‘Veel duidelijker dan de verwijzing naar Nijhoffs gedicht, zijn de verwijzingen naar literatuur en filosofie van de Oudheid. Zo toonde Paul Claes aan dat het gedicht ‘Op een hond zijn kop stak:'(VG 315) voor driekwart uit klassieke citaten bestaat. Homerus, Sappho en de presocratici worden hier geciteerd. Claes laat zien dat het hier steeds gaat om citaten met als thema de oppositie ‘gelijkheid/verschil’. In dezelfde reeks, ‘Aangeraakt’, staan veel meer verwijzingen naar de antieke cultuur. Naar een ‘blinde hij’ die heel goed Homerus zou kunnen zijn, naar de onmogelijkheid om tweemaal te verdrinken in dezelfde rivier(Heraclitus), naar Zeno waar het gaat om ‘zijn schildpad’, naar Alcibiades en Socrates. Net als bij de muziek en de beeldende kunst lijkt het niet zozeer te gaan om de inhoud van de oorspronkelijke teksten, als wel om hun vorm en om wat Faverey daar vervolgens mee doet. Om dat te bekijken ga ik wat dieper in op de presocratici, naar wie Faverey regelmatig verwijst. Er is heel weinig van hun werk bewaard gebleven: wij kennen ze via het werk van latere filosofen, met name Aristoteles. Die indirectheid heeft Faverey wellicht aangetrokken. Net als bij Sappho zou Faverey van hun werk kunnen houden omdat het alleen in fragmenten bestaat: ‘Van Sapfo ben ik gaan houden/sinds de vernietiging/haar teksten heeft ingekort'(VG 253). Spinoy stelt dat dat bovendien geldt voor alle componisten en beeldende kunstenaars. De presocratici worden, uiteraard, zo genoemd omdat ze voor Socrates kwamen(ze leefden en werkten ca. 600-400). Het gaat om een groep mannen die leefden aan de Ionische kust of in Zuid-Italië, en die in de eerste plaats nadachten over de natuur, zodat ze ook de natuurfilosofen worden genoemd. Hun manier van denken lag heel dicht bij wat nu literatuur heet, en hun denkbeelden en teksten waren verwant met het werk van Homerus en Hesiodus.'( bladzijde 335-336 van ‘Leegte, leegte die ademt’, ‘Het typografisch wit in de moderne poëzie’ van Yra van Dijk) Wordt vervolgd.