met ‘Belichaamd zien en denken’, het nawoord bij ‘Oog en geest’, geschreven door Jenny Slatman. ‘Meer dan over bepaalde kunstwerken leert ‘Oog en geest’ ons iets over filosofie. Volgens Merleau_ponty heeft de filosofie (en de wetenschap) het contact met de leefwereld verloren. Schilderkunst heeft een voorbeeldfunctie omdat zij juist put uit de laag van ‘wilde betekenissen waarvan het activistische denken niets wil weten'(p.13). Om opnieuw filosofie te worden, moet het ‘lichtvaardige en improviserende denken van de wetenschap leren zich in de dingen zelf en in zichzelf te verzwaren'(p.13). Of zoals Merleau-Ponty schreef in een werknotitie uit 1959:’Mijn standpunt: een filoofie is,net zoals een kunstwerk, een object dat meer gedachtes kan oproepen dan dat er in “besloten liggen”.’ Fenomenologie:terug naar de zaken zelf. Zoals bekend sluit Merleau-Ponty’s filosofie aan bij de fenomenologie van Edmund Husserl. Ook al wijkt hij in vele opzichten van laatstgenoemde af,hij neemt wel diens belangrijkste premisse over,namelijk dat we moeten ’terugkeren naar de zaken zelf’. De ‘zaak zelf’ staat voor datgene wat verschijnt,of het fenomeen. De terugkeer naar dat wat verschijnt,vereist het opschorten van bestaande oordelen over de werkelijkheid.'(bladzijde 74-75) Wordt vervolgd. En nu weer Ezra Pound; Cantos LXXIV, uit ‘Ezra Pound De Pisaanse Cantos’ ingeleid,vertaald en toegelicht door Paul Claes & Mon Nys. ’toen Lucifer in N.- Carolina neerviel./ al wijkt het zachte weer voor de scirocco/ OY TIE OY TIE? (bijna echt Grieks) Odysseus/ de naam van mijn geslacht./ ook de wind is van het gebeuren,/ sorella la luna/ Vrees god en de stompzinnigheid van het gepeupel,/ maar een precieze definitie/ gaf wel Sigismundo door/ wel Duccio,wel Zuan Bellin,of trastevere met La Sposa/ Sponsa Christi in mozaïek tot op heden / vergoddelijking van keizers/ maar een miserabele barbaar die de T’anggeschiedenis niet kent/ mag jou niet misleiden'(bladzijde 27-28)Wordt vervolgd.