met ‘Humanisme in debat'(Heidegger,Sartre Gadamer)van Ger Groot uit het boek ‘De geest uit de fles'(Hoe de moderne mens werd wie hij is). ‘Tegelijkertijd- en in wezen is dat dezelfde ontwikkeling – wordt de mens ‘subject’ in de oorspronkelijke betekenis van het Griekse woord ‘hypokeimenon’,waarvan het de vertaling is:datgene wat (er)onder ligt,de basis of het fundament van iets. ‘Als de mens tot het eerste en eigenlijke ‘subjectum’ wordt’,aldus Heidegger,’dan wil dat zeggen:de mens wordt tot dát zijnde waarop elk zijnde voor wat betreft zijn wijze van zijn en van waarheid zijn grond vindt. De mens wordt het referentiecentrum van het zijnde als zodanig.’ Deze relatie van de mens tot de wereld wordt nu gedacht als een ‘voorstelling’:de wereld krijgt betekenis dankzij het feit – en de manier waarop – het subject zich haar voor ogen stelt,de wijze van het ‘zien’. En wat voor de dingen geldt,geldt ook voor het zijn als zodanig. Het zijn wordt ‘wereldbeeld’,het wordt object,iets waarover ik kan spreken op dezelfde manier als over een voorwerp en dat ik kan behandelen als een voorwerp,bijvoorbeeld een paraplu,zo schrijft Heidegger in ‘Zur Seinsfrage’ uit 1956. We zien het als een ‘zijnde onder de zijnden’,de doodzonde die we hem kortweg zagen omschrijven als ‘metafysica’ en zijnsvergetelheid. We weten niet meer te bedenken wat ‘zijn’ eigenlijk betekent. Denken we terug aan Kant,dan zien we een onverwachte parallel tussen beide denkers naar voren komen.'(bladzijde 271-272-273) Wordt vervolgd. Nu weer verder met het gedicht ‘Fukushima’ van Mark van Tongele uit de bundel ‘Ademruis’. ‘Einsteins dromen:gebeurtenissen veroorzaken zichzelf./’Sometimes Iwanna go,sometimes I wanna stay’./Spreekt de werkelijkheid je niet meer aan? Ruzie/om de afstandsbediening. Een contract is een contract./Werk jij hard? De schoenmaker profiteert van de crisis./Denk therapeutisch. Druk op een andere toets./Kom op adem. Benut elk ogenblik. Ervaar het hart/als een kloken wees de vraucht van de liefde. Geef schwung aan/je leven. Het blijkt altijd erger. Voel jij je geborgen?/Beproef dan de werkelijkheid en vergeet de toekomst niet.'(bladzijde 53) Het gedicht is nog niet af. Wordt vervolgd. Een bijzonder woord. Uit de bundel ‘Lucebert verzamelde gedichten’ de woordgroep ‘hofhistoriën/hoogheid de in priesterspeeksel opgeloste vliegen konden de lamme genezen’.(bladzijde 224)