met Jael Kraut ‘Een stuk stilte’ ondertitel ‘Een filosofische analyse van John Cage’ ideeën over muziek’ uit de bundel ‘Hoe kunst en filosofie werken’. ‘Hij verkoopt zijn werk door het te mystificeren:’Men weet,helaas,dat Cage meedoet aan het Californische denken waarin de achterlijkheid van de Amerikaanse kapitalistische cultuur zich heeft bekend tot de school van het zenboeddhisme'(Debord 1958:7, vert. auteur). Cage lijkt wat zijn extreemste composities betreft buiten de gebruikelijke onderverdeling binnen de avant-gardekunst te vallen. Door elk bestaand en mogelijk geluid vanaf nu tot kunst te verheffen,zou je hem bij de groep kunnen onderbrengen die de kunst opnieuw wilde uitvinden. Maar zijn doel is om niets te produceren:’Niets meer dan niets,of iets'(Cage 1971: III, vert. auteur). De reden hiervoor is dat ‘geen muziek componeren makkelijker is dan wel muziek componeren’,dat is ‘makkelijker voor mij omdat ik nou eenmaal muziek componeer'(ibid.). Het werk van Cage zou dan eerder beschouwd kunnen worden als ‘antikunst’,maar dan in een vorm waarbij politieke motivaties nauwelijks een rol spelen. Zelf beschouwt hij zijn gecomponeerde stilte immers verre van antikunst;hij noemt het daarentegen nieuwe muziek,nieuw luisteren en gebed,waarbij hij zich beroept op oosterse religies en mystici zoals Meister Eckhart. In plaats van door middel van kunst kritiek te uiten op de samenleving streeft hij naar spirituele verlichting,en als componist en schrijver gebruikt hij zijn hele intellectuele vermogen om zijn publiek te overtuigen van de oude mystieke herwaardering van stilte (het zich terugtrekken). In de jaren zestig schrijft hij drie teksten (met behulp van ‘kansoperaties’) met de titel ‘How to Improve the World? You Will Only Make Matters Worse'(Hoe de wereld verbeteren? Je zult dingen slechter maken). Zowel ten aanzien van zijn composities als van de politiek is zijn devies vooral niets doen.'(bladzijde 192) Wordt vervolgd. Nu weer een gedicht gemaakt tijdens de voorbereiding van ‘Circus van de geest;Is dit het schilderij?’ een festival gehouden in Den Hoorn op 18 april 2015. ‘Is het de noodzaak/of het toeval/of toch de ontroering/hoe weet ik dat /je een schilderij niet alleen laat?/Een schilderij laat je niet achter./Een schilderij laat je niet alleen./Maar hoe alleen is een schilderij?/Hoe alleen is een schilderij?’ Wordt vervolgd.