met het essay van Jeroen Gerrits ‘Cavell,film en feminisme’ ondertitel ‘Stella Dallas en de controverse rond de ‘onbekende vrouw” uit de bundel ‘Hoe kunst en filosofie werken’. ‘Maar los daarvan lijkt Modleski’s afschuw van Cavells ‘feministische laatdunkendheid’ (Cavell 1990:227) om een serieuzere verdediging te vragen. In zijn bespreking van Stella Dallas (en ook in de introductie tot ‘Contesting Tears’) gaat Cavell in op deze kritiek. Stella Dallas leent zich er ook bij uitstek voor,aangezien deze film al onderwerp van controverse onder feministen zelf was tegen de tijd dat Cavell de discussie oppakte. Stella Dallas:een controverse Stella Dallas is een door King Vidor geregisseerde verfilming uit 1937 van de gelijknamige roman van Oliver Higgins Prouty uit 1920. De film vertelt het verhaal van Stella Martin en haar poging de arbeidersklasse waaruit zij afkomstig is,te ontstijgen. Zij lijkt daarin te slagen als zij de baas van haar broer.Stephan Dallas,voor zich weet te winnen. Stephen blijkt gevoelig voor Stella’s (gespeelde)moederlijke charmes,die zij uit door haar broer een lunchpakketje te komen brengen op de fabriek waar hij werkt. Binnen een jaar is niet alleen het huwelijk tussen Stella en Stephen voltrokken,maar ook hun dochter Laurel geboren.’ (bladzijde 220) Wordt vervolgd. Nu weer het vervolg van het verhaaltje ‘De eenzame’ van Robert Walser uit Raster 8(1978). ‘Wanneer ik zou willen huilen,hoe raar zou dat staan in gezelschap. Hier doe ik het naar believen. Pas hier ondervond ik hoe mooi tranen zijn,hoe mooi opgaan in het gevoel is. Waar anders dan hier is het mij toegestaan de trots te beklagen,met de hoogmoed,als ging het langs een trap omlaag,af te dalen in de laagten van het berouw,spijt te hebben tegenover m’n vriendin,mij te baden in vernederingen,in het vragen om vergiffenis? Wie durft zo zwak te zijn als de eenzame,wie sterkt die moed zozeer als hem? Wrevel komt altijd voort uit de dwang tot veinzen,die voor mij wegvalt. Laat mij toch zo! Zeker,ik onttrek mijn kennis,aangeboren vrolijkheid,de kracht en kunst om te verzoenen en problemen weg te ruimen aan de veelal door werkzaamheden gebonden mensen.'(bladzijde 26) Wordt vervolgd. ‘