met het boek van Arthur C. Danto ‘Wat kunst is’. ‘Maar dit zou in de categorie van mooie dagen of een mooie omgeving worden gezet. En dit bracht het in verband met natuurlijke objecten,van bloemen tot de Grand Canyon,en is niet wat Hegel beschrijft als ‘uit de geest geboren en herboren’. Het gaat voorbij aan artistieke creativiteit. Mijn idee is om kunst,door de dubbele criteria van betekenis en belichaming,in verband te brengen met kennis:met wat mogelijk is,en getrouw en feitelijk. Gregorius de Grote noemde de gebeeldhouwde kapitelen in romaanse basilieken ‘de Bijbel voor de ongeletterden’:ze laten zien wat er volgens de Bijbel gebeurde. Ze vertellen de ongeschoolden wat ze moesten weten. Of eigenlijk wat ze voor waar moeten aannemen. Schoonheid heeft er niets mee te maken,hoewel een kundige steenhouwer de koningin van Seba uitbeeldt als de grote schoonheid die ze was. Misschien zag ze er echt zo uit. Maar het kan ook kunst zijn en in het geheel niet mooi. Schoonheid was een achttiende-eeuwse waarde. ‘Door het definiëren van abstract-expressionistische schilderkunst als een psychologische gebeurtenis werd de esthetische kracht van de schilderkunst zelf ontkend en geprobeerd kunst te verwijderen uit het enige domein waarin ze werkelijk kan worden ervaren,namelijk het esthetische domein,’ zei Hilton Kramer toen hij in 2004 een onderscheiding van de National Endowment for the Humanities in ontvangst nam. ‘Het kunstobject werd gereduceerd tot de status van een psychologisch gegeven.”(bladzijde 191) Wordt vervolgd. Nu weer een gedicht van Sybren Polet uit ‘Gedichten 1998-1948’. ‘FÜNF VORLETZTE LIEDER///1///Over het lage wolkengebergte/een lang lang uitgesponnen windvlaag/verzadigd van herinneringen & uitvluchten -/de verste verten nabij,de verste verten -/en niets vertrouwder dan de stemmen uit de diepte,/die stemmen,die stem als een uiteindelijk/ingehaalde echo,stem als een zwakke/echoënde windvlaag,ademtocht/hernomen aan gene zijde van het wolkengebergte,/voorgevoel van een nieuwe herinnerde verte,/ijler & ijler wordend,onbestemder &/onbestemder wordend…/onbestemder…/verwaaiend,verwaaiend…/tiritiri…/tiritiri…'(bladzijde 25) Wordt vervolgd.