met de lezing van P.F. Thomése ‘Het raadsel der verstaanbaarheid,over de kunst van het authentieke’. Uit ‘Verzameld Nachtwerk’. ‘Hoe meer kopers hoe beter. We willen allemaal hetzelfde,want we willen het pas wanneer iemand anders het ook wil. Pas als je lezers kunt tellen,tellen ze mee. Hun getal is hun kwaliteit. Nu verstaanbaarheid kan worden gemeten en in geld kan worden uitgedrukt,is marketing meer dan filologie in onze business de ondersteunende wetenschap. Een van de marktprincipes is maximale toegankelijkheid. In de ideale markt zijn we allemaal gelijk en kunnen we ons onbelemmerd met elkaar verstaan. iedereen moet meedoen. Dissidenten zijn niet gewenst. Zij belemmeren het Tauschprinzip,dat streeft naar een maximale gelijkheid. In de uitwisseling,de ruil,neigen we ertoe ‘identisch’ te worden. In de communicatie communiceren wij onze identiteit tot deze identiek is aan de ander. En zo vermenigvuldigen wij onszelf als steeds hetzelfde. Van een cultuur van ontkenning(kritiek) naar een cultuur van bevestiging(kritiekloosheid). Enthousiasme is geboden om de geldstroom gaande te houden. Wees positief. Zo heb je de meeste kans jezelf in de massa vijftigduizendvoudig,honderdduizendvoudig terug te vinden.’ (bladzijde 124-125) Wordt vervolgd. Nu weer een gedicht van Breyten Breytenbach uit de bundel ‘Skryt Om een zinkend schip blauw te verven’. Verder met het gedicht ‘Het beloofde land’. ‘Johannesburg!///een stad uit het gesidder opgestegen/zoals luchtspiegelingen op de vlakte;/ingesloten achter torens van elektriciteit/steigeren witte fabrieksschoorstenen en zuilen hemelwaarts/en vlammen worden tegen het blauw gespuwd:/oertamboeren van de dood…///en een schitterbeeld:de hel met God'(bladzijde 82) Wordt vervolgd. Het gedicht is nog niet af.