met ‘De ongevestigde orde,autobiografie van een lezer’. Uit ‘Nergensman’ van P.F. Thomése. ‘De schrijvers die,naast of na Nietzsche,in die eerste krachtige lezersjaren de grootste indruk op mij maakten – W.F. Hermans en G.K. van het Reve,de Céline van de ‘Reis’,Camus’ ‘L’étranger’,Dostojewski’s ‘Schuld en boete’ met de ontspoorde nietzschiaan Raskolnikow,Baudelaire,Slauerhoff – hadden,in hun verscheidenheid,iets gemeen wat mij ontzaglijk aansprak en wat ik ‘superieure onverzoenlijkheid’ zou willen noemen. Ze bezaten een taal,een wijze van uitdrukken waarop de banaliteit van de algemene werkelijkheid vanzelf stuksloeg. Je hoefde maar een paar bladzijden te lezen om de wereld ‘anders ‘ te ervaren,alsof hun woorden een soort gif vormden waartegen het aangeleerde,het nageprate en door iedereen overgenomene niet bestand was. Zij veranderden de wereld. Hele universiteiten,regeringen,de ganse maatschappij krompen ineen onder hun achteloos uitgevaardigde banvloeken. Hun geheime kracht had ik nodig,zij waren de samizdat voor de onwennige dissident die ik mij voelde. Ik las in heilige afzondering hun werken om beter te leren articuleren,om beter te leren spreken. Om te leren tegen te spreken. Om eindelijk mijn stem te kunnen verheffen. Hun stem,’that is’,uit mijn keel. Ik leende hun formuleringen voorlopig,omdat ik er zelf nog geen had om mij te verdedigen tegen de alomtegenwoordige banaliteit van het voorbestemde bestaan.'(bladzijde 88-89) Wordt vervolgd. Nu weer een gedicht van Breyten Breytenbach uit de bundel ‘Skryt Om een zinkend schip blauw te verven’. Verder met het gedicht ‘de blinden luisteren met hun ogen’. ‘wanneer de weet korst wordt opengebroken/en de cellen zo het pantser energie verliezen/(als de bekénde uit het geheugen van de minnaar ontsnapt)/dan is de mond geen mandje meer/verkrachten de wormen de hangende tuinen/van het vlees/is de wond één lange gaapmond'(bladzijde 95) Dit was het gedicht. Wordt vervolgd. Al bijna een jaar met Breytenbach bezig. De hommage komt eraan;stapje voor stapje. Ik was afgeleid door een tentoonstelling,een Klifhanger,weer een tentoonstelling.