met ‘Rizoom,een inleiding’ van Deleuze en Guattari. ‘3.- Principe van veelheid:alleen als het vele effectief als zelfstandigheid,als veelheid behandeld wordt,heeft het geen enkele relatie meer tot het Ene dat als subject of object,als natuurlijke of geestelijke realiteit,als beeld en wereld opgevat wordt. Veelheden zijn rizomatisch en ontmaskeren de boomachtige pseudo-veelheden. Geen eenheid die in het object als centrale wortel fungeert of zich in het subject deelt. Zelfs geen eenheid die in het object afsterft,om in het subject ’terug te keren’. Een veelheid heeft subject noch object;zij bevat uitsluitend bepalingen,omvang en dimensies die niet kunnen groeien zonder dat zij daarbij van aard verandert (de combinatiewetten nemen dus toe met de veelheid). Als rizoom of veelheid verwijzen de draden van de marionet niet naar de veronderstelde wil van een kunstenaar of marionettenspeler,maar naar de veelheid van zenuwvezels die op hun beurt een andere marionet vormen volgens andere dimensies,die met de eerste verbonden zijn:’De draden of stokjes,waarmee de figuren worden bewogen – laten we ze weefsel noemen. Je zou kunnen opwerpen dat haar veelheid in de persoon van de toneelspeler huist die haar projecteert in de tekst. Goed,maar de zenuwvezels ervan vormen op hun beurt een weefsel. En ze duiken dwars door de grijze massa,het raster,heen tot in het ongedifferentieerde… Het spel benadert de pure activiteit van de wevers,zoals de mythen het aan Parcen en Nornen toeschrijven.”(bladzijde 27-28) Wordt vervolgd. Nu weer verder met het verhaal ‘Paard galoppeert in vliegende vaart’ van Breyten Breytenbach uit de bundel ‘Alles één paard’. ‘Het hart van het bed is een vochtige wond,een kloppende zweer,zowat cirkelvormig,met een zweem van wit onder ribbels van zwart en rossig bloed dat opwelt en de lakens besmeurt. De man vloekt weerzinwekkend en grijpt naar zijn gekwetste knie. Strompelt naar een deur in de muur rechts. Trekt de deur naar zich toe. De deur komt uit op een park met groene patriarchale bomen.'(bladzijde 66) Wordt vervolgd. Het verhaal is nog niet af.