met ‘Walter Benjamin – Reddend nihilisme’ van Frank vande Veire uit het boek ‘Als in een donkere spiegel;De kunst in de moderne filosofie’. ‘Wat nu onherroepelijk is teloorgegaan is niet meer de adamistische namentaal,maar de ‘aura’. De aura van het kunstwerk wordt bepaald als ‘een vreemd weefsel van ruimte en tijd’,en ook als ‘de eenmalige verschijning van een verte,hoe nabij die ook is’. Benjamin koppelt deze aura aan de uniekheid van een kunstwerk dat hier-en-nu voor een beschouwer verschijnt maar niettemin ongenaakbaar blijft. Het model van het auratische kunstwerk is voor benjamin het cultusbeeld dat strikt genomen niet dient om te worden aangestaard en dan ook het grootste deel van het jaar voor de gelovigen verborgen kan zijn. Maar wezenlijk aan het auratische kunstwerk is dat het ook in zijn zichtbaarheid een omhulsel blijft behouden. Het gaat erom dat het door zijn uniekheid moeilijk te benaderen is,en vooral uitstraling heeft doordat het in de samenhang van de traditie is ingeweven. Doordat het kunstwerk van hand tot hand of van mond tot mond wordt overgeleverd,wordt het omgeven door een ‘aura’. De kerngedachte van Benjamins beroemde essay is dat reproductietechnieken zoals fotografie,film en grammofoon het kunstwerk in de moderne tijd van zijn aura hebben beroofd. Doordat het op grote schaal wordt gereproduceerd en gedistribueerd wordt het immers van zijn uniekheid en van zijn verte ontdaan.'(bladzijde 182) Wordt vervolgd. Nu weer verder met een gedicht van Mark van Tongele uit de bundel ‘Lichtspraak’. ‘GROOTHANDEL IN LETTERLEEMIDDELEN/////Plezierpapier en woordhandenarbeid:rijgpompons/reddingsvervoeringstuigen badmintonshuffels zelf/klevende mozaĆÆeksteentjes wittcol memokubus meng-/potjes inleg-rangschikplankjes regenboogkleurpotloden/lomers hoelahoep funliner glitter linkprint creall-fix/doezalaars dobbelwoordbouw oorstekers oogstickers/partyslingers parelpoppetjes prikvilt vogelbekjes vouw-/maskers wiebelogen wereldmotiefpapier vernsterfolie/roltongen zilverkoord taartdozen stoepkrijt loopklossen/kleurknotsen klokkwartetten kaarsenzand ‘glow in the dark’.'(bladzijde 23) Wordt vervolgd. Een bijzonder woord. Uit de bundel ‘Lucebert verzamelde gedichten’ het woord ‘vuilschrijversfilm’. (bladzijde 151)