met Gilles Deleuze; ‘Nomaden-denken’. ‘Daarbij is het niet belangrijk dat iedereen bij voorbaat onschadelijk wordt gemaakt. Marx en Freud zijn misschien de dageraad van onze cultuur,maar Nietzsche is heel iets anders,namelijk de dageraad van een tegencultuur. Het is evident dat onze moderne maatschappij niet op grond van kodes functioneert. Onze maatschappij functioneert op basis van iets geheel anders. Als we de geschriften van Marx en Freud buiten buiten beschouwing laten en in plaats daarvan de ontwikkeling van het marxisme of het freudianisme bekijken,dan zien wij dat deze zich op paradoxale wijze aan een soort hercoderingspoging hebben gewaagd:in het geval van het marxisme hercodering door de staat (‘jullie zijn ziek door de staat en jullie zullen door de staat genezen’,het zal niet dezelfde staat zijn) – in het geval van het freudianisme hercodering door het gezin (ziek zijn door het gezin en door het gezin genezen worden,niet hetzelfde gezin). Juist hierdoor worden aan de horizon van onze cultuur het marxisme en de psychoanalyse daadwerkelijk de twee fundamentele bureaucratieën – de éne openbaar,de ander privé -,waarvan het doel is,zo goed en zo kwaad als het gaat,een hercodering teweeg te brengen van wat zich aan de horizon onophoudelijk decodeert. Zijn probleem ligt elders. Door alles codes van verleden,heden en toekomst heen,gaat het hem erom iets te laten passeren dat zich niet laat coderen en zich ook niet zal laten coderen.'(bladzijde 47-48) Wordt vervolgd. Nu weer een gedicht van Mark van Tongele uit de bundel ‘Lichtspraak’. ‘SOPRAAN WOORDPOEDERDOOSJE/////Amandelmelk temperans/borstbonbon hartpuntmuntjes/likkepot wondwater teerpil/taaldruppels spijkerontlijver/pekpleister turfwatten wonder-/kruid schrikmiddel lik op stuk/kwijlvloedverdrijver kwiekdrank/zontoverzelf lendenwervelbezwering/lentelichtaftreksel lippenpommade/alle leifs met balsemgeur doorademd.'(bladzijde 56) Wordt vervolgd. Een bijzonder woord. Uit de bundel ‘Lucebert verzamelde gedichten’ het woord ‘poempaan’. (bladzijde 154)