met ‘Structuur'(Lévi-Strauss,Saussure,Lacan) van Ger Groot uit het boek ‘De geest uit de fles'(Hoe de moderne mens werd wie hij is). ‘Dit model geldt niet alleen voor taal. Alle tekensystemen gaan terug op diezelfde logica,aldus Saussure. Zelf zag hij zijn linguïstische analyse dan ook als het begin van een theorie van tekensystemen in het algemeen,waarvoor hij vast de naam ‘semiologie’ ijkte,naar het Griekse woord voor ’teken’:’sèmeion’. Zelf heeft hij de semiologie niet kunnen uitwerken,maar toen zijn theorie na enige decennia in vergetelheid te zijn geraakt in de jaren zestig opnieuw in de belangstelling raakte,vormde zij al snel een uitgangspunt voor theoretici die op uiteenlopende gebieden de grondslagen van hun denken probeerden te vernieuwen. Zo paste de literatuurtheoreticus Roland Barthes het model toe op de literatuur en de mode. De filmtheoreticus Christian Metz ontwikkelde een structuralistische analyse van de film waarin camerastandpunt,decoupage,kadrering etc. evenzovele ‘plaatsen’ waren die op verschillende wijzen konden worden ingevuld. En de psychoanalyticus Jacques Lacan paste dit model toe op het onbewuste,dat volgens hem gestructureerd was als een taal. Vooral dat laatste was een elegante zet. De psychoanalyse was er altijd al van uitgegaan dat het bewustzijn niet zelf de betekenis van zijn wereld schept,maar afhankelijk is van iets wat eraan voorafgaat.'(bladzijde 293-294) Wordt vervolgd. Nu weer verder met het gedicht ‘Fukushima’ van Mark van Tongele uit de bundel ‘Ademruis’. ‘De parodie handhaaft haar parade. Puin hoop/geven,uit verlies herrijzen. Hoe overleef je een/catastrofe? Mediagolven veinzen gelijktijdigheid:/gisteren,vandaag en mogen schrijven dooreen/in dagboeken van de verwachting. Open jij je ogen?/Investeerders trappelen van ongeduld. Burgerslachtoffers./Men kan met zijn bloed cash betalen. Zelfbehoud./Begrijp jij je eigen instincten? Zenuwinzinkingen./Wachten op de trein naar Hiroshima.'(bladzijde 52) Het gedicht is nog niet af. Wordt vervolgd. Een bijzonder woord. Uit de bundel ‘Lucebert verzamelde gedichten’ de woordgroep ‘de gasslang herboren en een smeulende slak/langs glasharde wegen’. (bladzijde 223)