met ‘Rizoom,een inleiding’ van Deleuze en Guattari. ‘De geest loopt achter bij de natuur. Zelfs als natuurlijke realiteit is het boek een centrale wortel,met z’n hoofdas en bladeren eromheen. Maar het boek als geestelijke realiteit,verbeeld als Boom of Wortel,mondt onophoudelijk uit in de wet:één wordt twee,en daarna twee wordt vier…. De binaire logica is de geestelijke realiteit van de wortel-boom. Zelfs een discipline even ‘vooruitstrevend’ als de linguïstiek houdt vast aan de grondgedachte van de wortel-boom en blijft daarmee verbonden aan het klassieke denken (Chomsky en de syntagmatische boom beginnen bij een punt S om verder te werken door tweedeling). Evengoed kan je zeggen dat dit denken de veelheid nooit begrepen heeft:het moet uitgaan van een sterke hoofdeenheid die verondersteld wordt om volgens een geestelijke methode bij twee uit te komen. En van de kant van het object kan je volgens de natuurlijke methode ongetwijfeld direct van Eén bij drie,vier of vijf komen,maar altijd onder de voorwaarde dat het beschikt over een sterke hoofdeenheid,dat wil zeggen een centrale wortel die de zijwortels draagt. Deze methode is nauwelijks beter. De bi-univoke betrekkingen tussen de opeenvolgende cirkels hebben alleen de binaire logica van de tweedeling vervangen. De veelheid wordt niet meer door de centrale wortel en de dichotome wortel begrepen. De een opereert in het object,de ander in het subject.'(bladzijde 24) Wordt vervolgd. Nu weer verder met het verhaal ‘Paard galoppeert in vliegende vaart’ van Breyten Breytenbach uit de bundel ‘Alles één paard’. ‘Zijn laarzen zijn doorweekt. Langs zijn rechterbeen sleept een grote bromvlieg zijn ontwrichte lijf van knieschijf naar scheen. Naast de soldaat zijn muts,een appel,een ouderwets kappersscheermes. Modder aan het lemmet. Wind woelt door het haar van de soldaat. Zijn armen zijn recht van de schouders en in de ellebogen zo gekromd dat de handen op de ogen passen.'(bladzijde 64-65) Wordt vervolgd. Het verhaal is nog niet af.