met het essay van Wjm Kok ‘Bicycle Wheel.Het conceptuele model van Marcel Duchamp’ uit de bundel ‘Hoe kunst en filosofie werken’. ‘In termen van geschiedschrijving toont ‘Bicycle Wheel’ zijn eigen lege graf,al is het in een dubbele articulatie van een andere soort:het rechtvaardigt de aanspraak op zijn status als eerste readymade en het geldt als cruciaal scharnierpunt in het omverwerpen van de loop van de kunstgeschiedenis. Het antropomorfe idioom in de titels van enkele van Duchamps readymades,zoals ‘malade’,’Malheureux’,of ‘assiste’ of ‘assistent’ stemt overeen met het vitalisme van Deleuze en Guattari om gebeurtenissen contour te geven in de vorm van conceptuele personae. Zo zou het ontstaan van ‘Bicycle Wheel’ als een genealogisch proces gezien kunnen worden,alsof het hierbij om de geboorte van de readymade zou gaan. De ontstaansgeschiedenis van ‘Bicycle Wheel’ lijkt echter als gebeurtenis meer te hebben plaatsgevonden in een gladde ruimtetijd en was het gevolg van Duchamps groeiende desinteresse in de schilderkunst. Hij bracht in een verloren moment de twee ongelijksoortige delen van de kruk en het fietswiel bij elkaar,voegde ze letterlijk samen tot iets nieuws. Had hij ‘Bicycle Wheel’ niet met terugwerkende kracht toegeëigend als readymade dan zou het hoogstwaarschijnlijk in de vergetelheid zijn geraakt. Maar toen Duchamp de term ‘readymade’ bedacht,gebaseerd op de objecten die hij had verzameld in zijn atelier in New York,besloot hij het werk dat hij in Parijs had achtergelaten,en dat dezelfde kenmerken droeg,hier ook aan toe te voegen. Hij kon op dat moment nog niet weten dat dit werk al verloren was gegaan bij een opruimactie van zijn atelier.Dat Duchamp er niet meer in slaagde om dit werk weer in handen te krijgen,net nu het op het punt stond als eerste readymade herkend te worden,was niet meer dan een voorafschaduwing van het lot,dat zo goed als alle originele readymades die Duchamp maakte,beschoren zou zijn.'(bladzijde 59-60) Wordt vervolgd. Nu weer een paar aantekeningen van Elias Canetti uit ‘Het geheime hart van het uurwerk’. ”Levenservaring’ is niet erg veel en zij zou geheel zonder te leven alleen uit romans,uit Balzac bij voorbeeld,geleerd kunnen worden.'(blz. 127) ‘Een dier dat de mensheid van de ondergang redt.-Een dier,en welke herinnering het bewaart aan de ten onder gegane mensheid.'(blz. 127) ‘Hij verfijnt zijn indrukken tot ze zo dun zijn dat ze voor niemand anders betamelijk zijn.'(blz. 127) ‘Heeft men lang genoeg geleefd,dan bestaat het gevaar dat men het onderspit delft tegen het woord ‘God’,alleen omdat het er altijd was.'(blz. 128) ‘Het hart is te oud geworden en brandt van verlangen overal naar toe.'(blz. 128) Wordt vervolgd.