met het essay van Jael Kraut ‘Een stuk stilte’ ondertitel ‘Een filosofische analyse van John Cage’ ideeen over muziek’ uit de bundel ‘Hoe kunst en filosofie werken’. ‘Natuur of technologie? Een andere kwestie is de vraag of die ‘wereld zoals ze is’ in het geval van Cage nog wel natuur genoemd kan worden. In het volgende citaat stelt hij dat we ons moeten richten op geluiden die niet bedoeld zijn: Dit is psychologisch en lijkt in eerste instantie een opgeven van alles wat menselijk is – voor een musicus het opgeven van muziek. Deze psychologische draai brengt ons naar de wereld van de natuur,waar je geleidelijk ziet dat de mensheid en de natuur niet gescheiden,maar samen in deze wereld zijn(Cage 1971:8, vert. auteur). Met deze uitspraak zou je verwachten dat Cage een nieuwe levenshouding propageert waarin we ophouden het cartesiaanse adagium na te streven van de mens als ‘meester en bezitter van de natuur”(Discourse de la methode,IV). Cage zei ook letterlijk in zijn voordracht ‘In Defense of Satie’ (1948) dat Europese muziek in de Renaissance ophield muzikaal te zijn,omdat vanaf die tijd de harmonische structuur bepaalde hoe muziek gecomponeerd diende te worden. Harmonie correspondeert volgens hem niet met de natuur van geluid. Hoewel het erop lijkt dat Cage muziek met de natuur identificeert,propageert hij niet zoiets als ’terug naar de natuur’. De ‘muziek’ die hij zoekt,kan zowel uit natuurgeluiden als stadslawaai bestaan. Belangrijker is dat Cage een groot voorstander is van het gebruik van technologie.'(bladzijde 189-190) Wordt vervolgd. Voordat Robert Walser weer aan de beurt is,wil ik nog een aantal gedichtjes noteren die ik maakte voor het kunstfestival ‘Het circus van de geest; Is dit het schilderij?’ Vorige week zaterdag de achttiende april. Ik was toen alleen spreekstalmeester en heb verder niets voorgedragen. Dus nu de ‘aantekeningen’ die ik maakte in de voorbereiding naar ‘Het circus’. 1. De raadsheren van het hof/zwijgen alle talen/de hoeren vechten/in woorden om het leven/het schilderij is vol/met loerhoeken van het rauwe soort.(Dit was de eerste;er volgen er nog een aantal)