met ‘Rizoom,een inleiding’ van Deleuze en Guattari. ‘En altijd het rizoom volgen via de breuk,altijd de vluchtlijn verlengen,oprekken,overnemen,haar wijzigen teneinde de meest abstracte en kronkelige lijn te produceren,in n dimensies,in afgebroken richtingen. Gedeterritorialiseerde stromen samenvoegen. De planten volgen:je begint door de grenzen vast te leggen van een eerste lijn volgens de convergentiecirkels die rond opeenvolgende bijzonderheden liggen;daarna kijk je of binnen deze lijn nieuwe convergentiecirkels ontstaan met nieuwe punten die buiten deze grenzen en in andere richtingen liggen.Schrijven,rizoom maken,zijn territorium door deterritorialisering laten aangroeien,de vluchtlijn tot dat punt uitbreiden waar zij het hele consistentievlak als abstracte machine bedekt. ‘Ga eerst naar je oude plant en bekijk daar nauwgezet hoe het regenwater vanaf dat punt stroomt. De regen moet de zaden ver weg gespoeld hebben. Volg de afvoergeulen die het water heeft gegraven,zo kun je de richting van de loop kennen. Zoek dan in die richting de plant die het verst verwijderd van jouw plant groeit. Alle planten die zich tussen die twee planten bevinden zijn van jou. Later,als deze op hun beurt hun zaden dragen,kun je je gebied uitbreiden door de waterloop vanaf elk van deze planten te volgen.’ De muziek zendt onafgebroken haar vluchtlijnen uit,zoals vele ‘veranderende veelheden’,zelfs door haar eigen codes die haar ‘verbomen’ of structureren;de muzikale vorm is daarom tot in haar breuken en verbeteringen vergelijkbaar met onkruid,met een rizoom.'(bladzijde 32) Wordt vervolgd. Nu weer verder met het verhaal ‘Een ketting voor zijn horloge’ van Breyten Breytenbach uit de bundel ‘Alles één paard’. ‘We leven in Witstad in de jaren tachtig,waar politieagenten mensen alleen neerknuppelen of in de grond stampen of verbranden tot ze dood zijn als het Indringers of Vreemdelingen zijn. Het is een verhaal over ont-leden en soms van ver-leden. Misschien is de jongen met het kapsel een ‘sans-papiers’ of een ‘fin-de-droits’,maar dat zijn de subtiliteiten van een wettelijke categorisering die beter ter hand genomen kunnen worden door een ander verhaal.'(bladzijde 68) Wordt vervolgd. Het verhaal is nog niet af.