met Samuel Vriezen ‘Netwerk in eclips’. Ik begin met de inleiding,ondertitel ‘Heilige ziekte’. Motto;’Waarheden bewerken hun singuliere doorbraak uitsluitend via het weefsel van opinies. We moeten nu eenmaal communiceren,we moeten opinies uiten.'(Alain Badiou,De ethiek) ‘Mening De antieke filosofie komt grotendeels tot ons via gepraat. Alsof in dat vroege tijdperk van het denken elke waarheid zichzelf als de baron von Münchhausen omhoog moest trekken uit het moeras van de mening. Plato’s dialoogvorm weerspiegelt dit,en het geldt ook voor een van de belangrijkste bronnen die we hebben over de presocraten:Diogenes Laërtius”Leven en leer van beroemde filosofen’. Het bestaat voornamelijk uit vermakelijke faits divers en simpele samenvattingen en geldt nauwelijks als betrouwbaar,maar is wel de enige bron met een uitgebreide beschrijving van het leven van Heraclitus van Ephese,die ‘de Duistere’ wordt genoemd omdat hij zijn uiterste best zou hebben gedaan om ‘zo onduidelijk mogelijk te schrijven,opdat het alleen voor bekwame mensen toegankelijk zou zijn en niet vanwege zijn populariteit geminacht zou worden.’ Diogenes vertelt ons in een fragment,dat bekendstaat als ‘DK 46’,dat voor Heraclitus de mening een heilige ziekte is.'(bladzijde 9) Wordt vervolgd. Nu weer verder met het verhaal ‘Broer’ van Breyten Breytenbach uit de bundel ‘Alles één paard’. ”Het is een droge zomer geweest hè?’ zegt hij. ‘Ging het maar eens regenen. Pas nu een beetje op hoor. Maak het niet moeilijk voor,eh,anderen. Zet de familie niet voor schut. Je wordt gehaald en zo.”(bladzijde 79) Wordt vervolgd. Het verhaal is nog niet af. Een bijzonder woord. Van Mark van Tongele uit ‘Lichtspraak’ het woord ‘borstlandschap’.