met Kiene Brillenburg Wurth;’Intermedialiteit & Tree of Codes van Jonathan Safran Foer’, ondertitel ‘Kunst is zichzelf niet meer’. ‘Als ‘intermedia’ verwijst naar dergelijke onbesliste kunstwerken,dan is intermedialiteit daarvan de toestand : een ’tussen’ – een ruimte en een spanning tussen media – waaruit onverwachte,vernieuwende kunst voort kan komen. Voor Higgins was in de jaren zestig het nieuwste en het beste in de kunst dat wat zich in die tussenruimte afspeelde. Marcel Duchamp was voor hem overtuigender dan Pablo Picasso,omdat hij tussen media in werkte. De kunsten,zo stelde Higgins,zijn in hun traditionele vormen uiteengevallen en zijn slechts abstracte kaders geworden waarmee we het denken afbakenen. Als afzonderlijke praktijken bestaan muziek,literatuur,schilderkunst en theater niet meer. Althans,in terugblik,die kunsten bestaan nog steeds – omdat sociale conventies en tradities sterk bleken. Van Fuxus-theater tot ‘mail art’ en digitale dichtkunst zijn veel van de vernieuwingen in de kunst sinds de jaren zestig inderdaad vanuit een dialectiek of productieve wisselwerking tussen verschillende media ontstaan.Een productieve wisselwerking wil hier zeggen dat iets anders ontstaat uit twee (of meer) ‘bekenden’:literatuur,kunst,muziek,theater,enzovoort. Een voorbeeld is ‘Jetzt’ van Gerhard Rühm. ‘Jetzt’ is een concreet gedicht:een gedicht waarbij woorden objecten worden,woorden zich als beelden gaan gedragen omdat vorm en inhoud samenvallen. Op het eerste gezicht lijkt het alsof ‘Jetzt’ de onmogelijkheid laat zien van woorden om het ‘nu’ als ‘nu’ te vangen:het nu dat nu gebeurt,hier.'(bladzijde 154) Wordt vervolgd. Nu weer Cantos LXXIV uit ‘Ezra Pound De Pisaanse Cantos’ ingeleid, vertaald en toegelicht door Paul Claes & Mon Nys. Mijn hommage vordert maar wordt afgeleid door mijn voorbereidende werk voor ‘Kunst op locatie’ festival Klifhanger 2014. ‘Ju had zijn hoop niet op Jehova gevestigd/ zond en benoemde Sjoen die tot de/ herfsthemelen sjau/ met de zon onder de melodie ervan/ tot de meedogende hemelen/ en je hebt ook het XIXde Leviticus./ ‘Koop u dat veld voor geld.’/ getekend Jeremia/ van den toren Hananeël af tot Goath/ tot aan de Paardenpoort $ 8.50 bij Anatoth/ dat in het land van Benjamin is, $ 8.67/ Voor de zuiverheid van de lucht op de Chocorua/ in een land van esdoorn/ Uit de wet,door de wet,bouw daarom uw tempel/ door gerechtigheid met de el en met de maat/ een fijne zwarte hand/ een spekhand van een blanke/ passeren,zichtbaar onder de tentopslag’ (bladzijde 41) Wordt vervolgd.