- Hölderlinby Willem Broens on 18/10/2025 at 05:59
Weer verder met ‘Hölderlin, biografie van een mysterieuzedichter’ van Rüdiger Safranski.Verder met Hoofdstuk 8 ‘Achteraf, als ik zal zijn opgestaan, kan alles verklaard worden, dan is eralleen nog causaliteit en niet meer degebeurtenis van de vrijheid. De mens leeft in twee werelden. Enerzijds is hij, in de terminologie van Kant, een ‘fenomenon’, een elementvan de zinnelijke wereld...
- Hölderlinby Willem Broens on 17/10/2025 at 05:52
Weer verder met ‘Hölderlin, biografie van een mysterieuzedichter’ van Rüdiger Safranski.Verder met Hoofdstuk 8 ‘We zijn voor onszelf een onkenbaar ‘Ding an sich’. Zo verandert de ooit zoverheven transcendentie in de blindevlek van ons bestaan, in het duister van het geleefde ogenblik. Dat heeft eendramatische consequentie. Want alswe onszelf als uiterlijke realiteit verklaren, vertonen er...
- Hölderlinby Willem Broens on 16/10/2025 at 06:12
Weer verder met ‘Hölderlin, biografie van een mysterieuzedichter’ van Rüdiger Safranski.Verder met Hoofdstuk 8 ‘De subjectieve pool zag Schelling vertegenwoordigd in Fichte, de objectievepool in Spinoza. Voor de een is hetsubject het absolute, voor de andere het object. Dat absoluut stellen van het subject dan wel het object doet het verschil tussen het subjectieve en het objectieveslechts...
- Hölderlinby Willem Broens on 15/10/2025 at 05:58
Weer verder met ‘Hölderlin, biografie van een mysterieuzedichter’ van Rüdiger Safranski.Verder met Hoofdstuk 8 ‘Maar in de aanbrekende wilde jaren van de filosofie was men niet van zins dieKönigsbergse beheersing over tenemen. Men wilde het ‘Ding an sich’ onthullen, het in het hart van de wereldbrengen. Dat kon van twee kanten, vande subjectieve kant, dus...
- Hölderlinby Willem Broens on 14/10/2025 at 05:49
Weer verder met ‘Hölderlin, biografie van een mysterieuzedichter’ van Rüdiger Safranski.Verder met Hoofdstuk 8 ‘Het zijn twee met elkaar samenhangende vragen die hem opjagen en waarmee we in het vorige hoofdstuk alkennis hebben gemaakt: hoe geraak ik, in de eerste plaats, tot een verbondenheidmet het alomvattende zijnwaartoe ik behoor en waarvan ik me toch eigenaardig gescheiden...