vervolg proefwerkvragen over Baricco’s ‘De barbaren’. Staat school aan de kant van de beschaving en de tv aan de kant van de barbaarsheid? Experimenteert de tv met het nieuwe gevoel van de barbaren? Wat wil zeggen dat de nomadische betekenis de plaats inneemt van de vaste betekenis? Als we het idee van en mutatie accepteren, zelfs opgewekt zijn die te laten gebeuren, moeten we dan voorbereid zijn op het zware verlies van elke willekeurige bestaande hiërarchie? Waarom kiest elke beschaving die tegen de barbaren vecht niet voor de beste strategie om te winnen maar voor de strategie die het meest geschikt is om zich in haar eigen identiteit te bevestigen? Waarom beschermde De Chinese Muur niet tegen de barbaren, maar vond hij ze uit? Steunt de mutatie, wil je hem goed doorgronden, op twee pijlers: een ander idee van wat ervaring is, en een andere opstelling van de betekenis in het weefsel van het bestaan? Zijn we allemaal mutanten? Bestaat er zoiets als een grens met aan de ene kant beschaving en aan de andere kant de barbaren? Bevindt ieder van ons zich waar iedereen zich bevindt, op de enige plaats die er is, in de stroom van de mutatie waar we dat wat we kennen beschaving noemen en dat wat nog geen naam heeft barbaarsheid? Kunnen we niet besluiten van de oude wereld mee te nemen wat we graag willen meenemen naar de nieuwe wereld? Bestaat er zoiets als de diepte in de betekenis der dingen? Bestaat de diepte niet; is het een optische illusie? Hebben we al die jaren op een verkeerde manier tegen de dingen aangekeken? Is het afschaffen van de diepte hetzelfde als het afschaffen van de betekenis? Is de oppervlakte de nieuwe plek waar we betekenis kunnen vinden? Is dat wat we ervaring opdoen noemen het verliezen van ons concentratievermogen, het niet meer een ding tegelijk doen,altijd kiezen voor snelheid ten koste van de verdieping;de optelsom van deze tekortkomingen resulteert in een waarnemingstechniek van de werkelijkheid die systematisch op zoek gaat naar simultane en elkaar overlappende prikkels; is dat ervaring opdoen? Is de scheidslijn tussen hoge en lage kunst vervaagd omdat er geen hoog en laag meer is? Ontvangen wij van de barbaren een lay-out van de wereld die is aangepast aan de ogen die we hebben en een mentaal ontwerp dat geschikt is voor onze hersenen en ons hart? Dit wordt het proefwerk.