met ‘Belichaamd zien en denken’ van Jenny Slatman;het nawoord bij ‘Oog en geest’ van Merleau-Ponty. ‘Het picturale beeld is een beeld dat beweeglijk is,dat zich telkens onttrekt aan een fixerende blik en dat eigenlijk op hetzelfde moment steeds verschillende aspecten,vlakken en momenten tot uitdrukking laat komen. Er komt geen beweging in een beeld door bijvoorbeeld een reeks foto’s op elkaar te laten volgen,maar wanneer het beeld verschillende momenten in zich verzamelt. Beelden van Rodin zijn zo dynamisch omdat hij de verschillende momenten van bijvoorbeeld de loopfase in één beeld uitbeeldt. Het resultaat is een weergave die strikt anatomisch gezien kan kloppen – omdat bijvoorbeeld de ene arm al te ver naar voren is ten opzichte van de positie van het bewegende been -,maar waarin wel beweging te zien is. Deze beweging,het telkens weer ontstaan en vergaan en onthullen en verhullen van de zintuiglijke waarneembare wereld,wordt tenietgedaan als deze wereld in het keurslijf van gefixeerde begrippen en ideeën wordt geduwd,als zij wordt gereduceerd tot een ‘fait accompli’ of een gesproken woord (parole parlée).’ (bladzijde 81-82 uit ‘Oog en geest’ van Maurice Merleau-Ponty) Wordt vervolgd. Nu weer Cantos LXXIV van Ezra Pound uit ‘Ezra Pound De Pisaanse Cantos’ ingeleid,vertaald en toegelicht door Paul Claes & Mon Nys. ‘4 reuzen op de 4 hoeken/ drie jongelui voor de deur/ en ze groeven een greppel om mij heen/ zodat er geen vocht aan mijn botten zou knagen/ Sion door gerechtigheid verlossen/ zei Jesaja. Niet uit op eigenbelang zei David rex/ een eerste kl..s../ Licht gespannen immaculata/ de onbevlekte zonnestreng/ ‘sunt lumina’ zei de Ierr tegen Koning Carolus,/ ‘Omnia,/ alle dingen die bestaan zijn lichten’/ en zij groeven hem op uit zijn grafstee/ soi disant op zoek naar Manicheeërs./ Les Albigeois,een geschiedkundig probleem,/ en de vloot in Salamis,gebouwd met geld dat de staat aan de scheepsbouwers in leen gaf/ Tempus tacendi,tempus loquendi./ Nooit in het land zelf om de levensstandaard te verhogen/ maar altijd in het buitenland om de winst van de woekeraars te vergroten,/ dixit Lenin,/ en wapenverkoop leidt tot meer wapenverkoop/ dat overlaadt de wapenmarkt niet/ die is nooit oververzadigd/ Pisa,in het gezicht van de toren,in het 23ste jaar van de inspanning’ (bladzijde 31) Wordt vervolgd.