met het essay van Ernst van Alphen ‘Affecten’ ondertitel ‘Bacon via Deleuze en Deleuze via Bacon’ uit de bundel ‘Hoe kunst en filosofie werken’. ‘Dit impliceert dat Bacon probeert om een soort eenheid van de zintuigen zichtbaar te maken. In de woorden van Deleuze:’Hij plaatst een meervoudig zintuiglijk figuur binnen het visuele bereik van het oog'(Deleuze 1983: 16). Wanneer we ‘levels of sensation’ op deze manier interpreteren,erkennen we dat in Bacons werk het lichaam centraal staat;het lichaam als groot geïntegreerd zintuiglijk orgaan. Het lichaam vormt de ruimte waar de stimuli van de zintuigen op gericht zijn en de plek waar zintuiglijke reacties voelbaar worden. Bacon beeldt de voelbaarheid van de zintuiglijke reacties geradicaliseerd uit als vervormingen van het lichaam. Het is alsof het lichaam gefolterd wordt door een overdaad aan zintuigen en zintuiglijke ervaringen. Deze vervorming van het lichaam moet gezien worden als de lichamelijke reactie op de zintuigen,op de lichamelijke ervaringen van de buitenwereld via de zintuigen. Vanuit deze optiek is het ook begrijpelijk dat in veel van Bacons werken de hoofden van de figuren nog meer vervormd zijn dan de rest van hun lichamen. Daar zijn immers de meeste zinnen gelokaliseerd:zicht,gehoor,smaak. Het hoofd is exemplarisch voor het lichaam als een groot zintuiglijk orgaan. Het lichaam als groot zintuiglijk orgaan is niet alleen een adequate term voor het lichaam in Bacons werk,maar ook voor het effect dat zijn schilderijen op de kijker hebben. Bacon zelf hoopte althans op zo’n effect. In interviews verklaarde hij meerdere malen dat hij de kijker niet wilde aanspreken via zijn hersenen,maar via zijn zenuwstelsel. Met andere woorden,via affecten. Hij verwerpt illustratieve,narratieve en abstracte kunst omdat deze via de hersenen zou werken en niet via het zenuwstelsel. Deze opmerkingen over hoe hij de kijker wil aanspreken,suggereren dat alle figuren in zijn werk gezien moeten worden als kijkers:de lichamen in zijn schilderijen vertonen symptomen waarvan hij wil dat ze zich ook aan de kijker zullen voordoen.Zijn figuren worden geraakt door de zintuiglijke perceptie waaraan ze onderhevig zijn. Zintuiglijke ervaringen worden uitgebeeld als vervormingen van het lichaam.'(bladzijde 43) Wordt vervolgd. Nu weer een citaat uit ‘Het blauwe schrift’ van daniil charms’ verzamelde werk ‘ik zat op het dak’. ‘3 Het is nuttig als een mens alleen dat weet wat hij hoort te weten. Ik kan daar een voorbeeld van geven:er was een man die iets meer wist en een ander die iets minder wist dan dat wat ze hoorden te weten. En wat gebeurde er? Degene die iets minder wist,werd rijk,en degene die iets meer wist,kon zijn hele leven redelijk rondkomen.'(bladzijde 351) Wordt vervolgd.