met het boek van Peter Henk Steenhuis en René Gude ‘door het beeld door het woord’. ”Gelukkig zijn kunstenaars in het algemeen geen eenzelvige types die in hun eigen atelier dingetjes in elkaar zitten te frutselen. Ik hou van kunstenaars die zich laten engageren door de openbaarheid,door het publiek,en die wèl bereid zijn te mijmeren over de rol van hun kunst. “Engagement” betekent oorspronkelijk niet “politiek-maatschappelijke betrokkenheid”, zoals het door Sartre en de Frankfurter Schule werd gebruikt in de zestiger en zeventiger jaren. “Engagement” is een term uit de toneelwereld en betekent om precies te zijn dat een werkzoekende acteur door een gezelschap geëngageerd wordt en voor “gage” een heel bepaalde rol gaat vervullen. Als die acteur een mannetje is dat de wereld wil veranderen is dat heel mooi,maar – “es irrt der Mensch so lang’ er strebt” – hij dient daartoe wel z’n Mephisto vorm te kunnen geven en moet niet binnen hetzelfde engagement ook de Faust gaan lopen uithangen. Engagement is een vorm van trotse dienstbaarheid aan degene die de gage opbrengt. Het is de fierheid van de “civil servant”,zoals de eminente rijksambtenaar Arthur Docters van Leeuwen,die tegen zijn minister placht te zeggen:”Excellentie,ik ben uw dienaar,niet uw bediende.” Dat is het type verantwoording waar ik van hou.'(bladzijde 324-325)Wordt vervolgd. Nu weer een gedicht van Breyten Breytenbach uit de bundel ‘De windvanger’. Verder met het gedicht ‘VOOR MOEDER’. ‘en nachten als de maan elke wolk berijdt/en andere nachten als de stilte golft van horizon tot horizon-/het Zuiderkruis ligt in zijn wieg te roken,Orion,Rigel,Betelgeuse/Procyon,Aldebaran,Sirius,Eridanus,Antares,Canopus,Arcturus,/Oosterkruis,Centaurus de goudklomp,/en andere sterrentakken smeulen en knetteren-/en hij is gestorven en werd opgenomen bij zijn vaderen,'(bladzijde 180-182) Wordt vervolgd. Het gedicht is nog niet af.