Baricco en zijn barbaren. Baricco wil in het volgende artikel, ik volg het boek, de ervaring van de barbaren uittekenen. Wat kan hij van de barbaren laten zien? Ik citeer. ‘ Waarschijnlijk wordt datgene wat in Google een beweging is die ‘kennis’ najaagt, in de echte wereld de beweging die ‘ervaring’ najaagt. Mensen leven, en voor hen wordt de zuurstof die garandeert dat ze niet dood zijn gegeven door het ‘opdoen van ervaringen’. Heel lang geleden verkondigde Benjamin – ja, hij weer – dat ervaring opdoen een mogelijkheid is die ook kan wegvallen. Het wordt niet automatisch meegegeven in de uitzet van het biologisch leven. ‘Ervaring’ is een sterke overgang van het dagelijks leven: een plek waarin de waarneming van de werkelijkheid samenklontert tot mijlpaal, herinnering en verhaal. Het is het moment waarop de mens bezit neemt van zijn koninkrijk. Heel even is hij er de baas van, en niet de slaaf. Iets ervaren betekent jezelf redden. Het is niet gezegd dat het altijd mogelijk is. Ik kan me vergissen, maar ik geloof dat de mutatie die aan de gang is, en die ons zo verontrust, als volgt volledig is samen te vatten: de manier van ervaringen opdoen is veranderd. Er waren modellen voor, en technieken, en al eeuwenlang leidden die tot het resultaat dat je ervaring opdeed, maar op een gegeven moment werkten die op de een of andere manier niet meer. Duidelijker gezegd: er was niets kapot aan, maar ze produceerden geen waardevolle resultaten meer. Gezonde longen, maar je kreeg gewoon niet genoeg lucht. De mogelijkheid om ervaringen op te doen was weggevallen. Wat moest het dier doen? Zijn longen beter maken? Dat heeft hij lang geprobeerd. Tot hij op een gegeven moment kieuwen kreeg. Nieuwe modellen, onbekende technieken: en ineens begon hij weer ervaringen op te doen. Alleen is hij nu wel een vis.'(bladzijde 109) Ik wil nu wat opmerkingen maken, want toen ik dit las en nu weer tijdens het citeren bekruipt me toch een raar gevoel. Ben ik teleurgesteld omdat hij Benjamin’s ervaringsbegrip inruilt voor een ander model? De zin ‘de manier van ervaringen opdoen is veranderd’ moet ik die serieus nemen; het lijkt een gotspe. Ik vind het allemaal wat vaag; het gaat me iets te gemakkelijk allemaal. Ik moet broeden en nadenken. Morgen verder.