met ‘Rizoom,een inleiding’ van Deleuze en Guattari. ‘5. en 6. -Principe van de cartografie en de kopieertechniek:een rizoom is niet onderworpen aan een structureel of generatief model. Het kent geen genetische hoofdas als dieptestructuur. Een genetische hoofdas lijkt op een objectieve centrale eenheid,waarop volgende stadia zich organiseren;een dieptestructuur lijkt eerder op een basisorde die ontleed kan worden in voor de hand liggende bestanddelen,terwijl de eenheid van het product in een andere dimensie overgaat die transformationeel en subjectief is. Op deze manier ontkom je niet aan het representatieve model van de boom of de wortel als centrale of gebundelde wortel (bijvoorbeeld de ‘boom’ van Chomsky die verbonden is met de basisorde,en waarin het ontstaansproces volgens een binaire logica wordt voorgesteld). Een variant van het oudste denken. Wij zeggen dat de genetische hoofdas en de dieptestructuur op de eerste plaats principes van de kopie zijn,oneindig reproduceerbaar. De hele logica van de boom is een logica van de kopie en reproductie. Zij heeft zowel in de linguïstiek als in de psychoanalyse een onbewuste tot object dat zelf representatief is,uitgekristalliseerd in gecodificeerde complexen,ingedeeld op een genetische hoofdas of verdeeld in een syntagmatische structuur.’ (bladzijde 32-33) Wordt vervolgd. Nu weer verder met het verhaal ‘Een ketting voor zijn horloge’ van Breyten Breytenbach uit de bundel ‘Alles een paard’. ‘De jongen laat zijn zwarte gezicht steeds minder zien in onze straat. Dit is de tijd voor tijdpassering. Mijn verbeelding verbeeldt voor mij dat het poesje is begonnen te praten. Als de vrouw met de open benen haar dikke jongen in de kinderwagen naar de markt duwt,wijst ze op een tweede,kleiner ingepakt bundeltje,strijkt zich door de baard en zegt:’Het Depot is goed voor ons geweest en mijn betere helft ziet niet meer dubbel.’ Nu wil ik je vertellen over Kerstmis.’ (bladzijde 68) Wordt vervolgd. Het verhaal is nog niet af.