met ‘Walter Benjamin – Reddend nihilisme’ van Frank vande Veire uit het boek ‘Als in een donkere spiegel;De kunst in de moderne filosofie’. ‘Tegenover de constructieve,accumulatieve operatie van de kennis is de waarheid die het kunstwerk bevat ‘discontinu’. De waarheid bevat een wezenlijk destructief,’nihilistisch’ moment. In de kentheoretische voorrede van het ‘Trauerspielbuch’ formuleert Benjamin het extreem:’de waarheid treedt niet in een verhouding’. Dat wil zeggen:de waarheid onttrekt zich aan elke intentie haar te ‘bezitten’. De waarheid is iets dat voorbijflitst en dan ook vervliegt als de sporen ervan niet door de kritiek worden samengeraapt. In bepaalde teksten uit de jaren dertig slaat Benjamin plots een heel andere toon aan. De kunst is geen openbaring meer die de dagdagelijkse,communicatieve taal doorbreekt. De kunstenaar,zo luidt het in het door Brecht beïnvloede ‘Der Autor als Produzent’,moet strategieën ontwikkelen om het publiek zo effectief mogelijk te beïnvloeden. Hij moet het literaire productieapparaat ‘omfunctioneren’ ten gunste van de revolutie. Zogenaamd artistiek minderwaardige genres zoals het krantenartikel,het vlugschrift,de brochure,enzovoort,moet hij zich toe-eigenen om er sociale en politieke boodschappen mee over te brengen. Een dergelijke revolutionaire esthetica verdedigt Benjamin ook in het overbekende ‘Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit’,hoewel dit essay tegelijk doordrongen blijft van een nostalgisch cultuurpessimisme dat herinnert aan de vroege zondevaltheorie.'(bladzijde 181-182) Wordt vervolgd. Nu weer een gedicht van Mark van Tongele uit de bundel ‘Lichtspraak’. ‘PRISMA/////Aan hun vlucht en roep/herken ik de woordkleuren:///oranjemarmelade,/roodkeelpeiper,///geletruidrager,/groenlandvaarder,///zoenkantgaarder,/kamferfolie,///purperslurper,/roomwitwaar,///zwartgalmzin,/brongalmzin.///Een o zongat in/de lucht springen.'(bladzijde 22) Wordt vervolgd. Een bijzonder woord. Uit de bundel ‘Lucebert verzamelde gedichten’ het woord ‘buikhoed’. (bladzijde 150)