met het essay van Wjm Kok ‘Bicycle Wheel.Het conceptuele model van Marcel Duchamp’ uit de bundel ‘Hoe kunst en filosofie werken’. ‘Integendeel,evenals ‘The Large Glass’,bracht het samenstellen van deze assemblage een langzaam en consciëntieus onderzoek met zich mee,waaraan Duchamp aan het einde van zijn leven twee decennia lang heeft gewerkt(1946-1966). Terwijl in de kunstwereld de gedachte overheerste dat hij zijn praktijk had opgegeven,werkte Duchamp rustig door in zijn verborgen atelier in New York(Duchamp 2009:iii). Duchamp maakte ‘Given’ niet alleen tot zijn laatste werk,maar in de beslotenheid van zijn ontstaat en zijn presentatievorm – dat van de verborgen ruimte achter een kijkgat – is dit werk wellicht het beste voorbeeld van het met alle geweld open houden van een gladde ruimte(smooth space). Deleuze en Guattari’s rizoom doet dat op een vergelijkbare wijze,ondergronds. In hun maritieme model is het voorbeeld de onderzeeër,die aan de ‘gestreepte ruimte’ ontsnapt door onder het oppervlak van het water te verdwijnen om de berekenende tracering van bezetting en coördinatie binnen de lengte- en breedtegraden een rad voor de ogen te draaien. ‘Op zee vond de onderwerping van de gladde ruimte voor het eerst plaats en werd er een model uitgevonden voor het uittekenen en bezetten van gestreepte ruimte,een model dat later elders in gebruik werd genomen'(Deleuze & Guattari 1987:480,vert.auteur). Tegenwoordig speelt deze ‘gestreepte ruimte’ een cruciale rol op alle navigatiegeoriënteerde hulpmiddelen in auto’s en mobiele telefoons. Waarmee de privélevenssfeer inmiddels volledig wordt beheerst en bezet. Met terugwerkende kracht kan ‘Given’ begrepen worden als een bijzonder voorbeeld van hoe Deleuze met zijn drie nieuwe synthesen van tijd de begrippenparen actief-passief en subject-object omkeert.’ (bladzijde 57-58) Wordt vervolgd. Nu weer een paar aantekeningen van Elias Canetti uit ‘Het geheime hart van het uurwerk’. ‘Ook midden in de ondergang wil hij geen letter aan de boeken veranderen.'(blz. 122) ‘Zo velen die Europa graag zouden verlaten. Ik zou graag nog meer In Europa leven.'(blz. 123) ‘Schepsels wier leven niet langer dan minuten duurt.'(blz. 123) ‘Pianospel vanuit de plataan.'(blz. 123) ‘Het woord dat men tegenwoordig het veelvuldigst leest,is foltering.'(blz. 123) ‘Wrede straffen destijds.Massamoord tegenwoordig. Nog in de ‘massamoord’ de aantrekkingskracht van de massa.'(blz. 123) ”Emli n mfas’ – ‘Heer van het ademen’,een van de namen voor God van de Toearegs.'(blz. 123) Wordt vervolgd.