met het boek van Peter Henk Steenhuis en Rene Gude ‘door het beeld door het woord’. ”We kunnen de kunstenaar ongelofelijk waarderen,niet zozeer vanwege zijn “originaliteit” als mysterieuze aangeboren eigenschap,maar juist vanwege zijn of haar verworven Ambachtelijkheid. Alleen kunstenaars die doordrenkt zijn van de samenleving waarin zij leven,die getekend zijn door de taal die zij spreken,kunnen iets veelbetekenends maken. Kunstenaars leveren een enorme inspanning om iets bijzonders te maken dat herkend wordt in de cultuur waarin zij leven. Ambachtelijke perfectie,letterlijk “volmaaktheid”,is in al zijn begrijpelijkheid een groter wonder dan genialiteit zou zijn als het bestond.’ Inspiratie ‘Inspiratie lijkt een wonder van influistering,terwijl er gewoon vorm doorbreekt in het chaotische residu van eerdere ervaringen’ ‘De tekening van Florette Dijkstra,waarop beeldend kunstenaar Michel Seuphor is afgebeeld,valt in de categorie dichters die over dichten dichten en filmmakers die films maken over filmmaken. Het is meta. Je gebruikt de kunst om uit te leggen hoe je je in de kunst wilt uitdrukken. Dijkstra heeft de laatste jaren vele malen de werkkamers van beeldend kunstenaars en schrijvers getekend.”(bladzijde 347-348) Wordt vervolgd. Nu weer een gedicht van Breyten Breytenbach uit de bundel ‘De windvanger’. Verder met het gedicht ‘VOORWOORDELIJK’. ‘de vuurstok van de jager blaft/in de heuvel van de vos/en het zwijn en de kikker en het konijn/zo snel springt de dood op/met stomme kreet/van levensangst opgelaaid in ogen/weldra gedoofd///spits een oor nu/de wereld draait niet meer/om de lange dans van leven met vrouw/met kind met koor van woorden/met oude hond die trouw het erf bewaakt/tot je rijp bent voor het eten-/om alles wat prachtig/wit en barmhartig is/te verliezen'(bladzijde 216)Wordt vervolgd. Het gedicht is nog niet af.